Postoje neobične, jedinstvene godine. One koje izmaknu pravilima do te mjere da za one koji su ih proživjeli iznutra postaju literatura – toliko ih je teško ili nemoguće objasniti uobičajenim, govornim jezikom. To su godine-prevrati, slične onima Bruna Schulza, kojima na kraju kalendara izrasta trinaesti mjesec. Godina koja još traje, i iz koje bi ovdje trebao izdvojiti tri događaja u vezi s kazalištem, piscu ovoga teksta upravo je takva. Godina-žetva u kojoj se od vlastite igre ili rada nije stizalo čuti ni vidjeti ništa izvan vlastita sučelja, dvorišta, svijeta. Stoga će izbor zanimljivosti biti ujedno i autorska preporuka, objektivna i iskrena onoliko koliko samo iznutra može biti.
Kazališna predstava koja traži producenta. Predstava koja se počinje ostvarivati kao gradnja kuće od krova – plakatom. Na izložbi grafičkih oblikovanja za svoje prošle, sadašnje i buduće projekte, autor izložbe Neobjavljeno, održane tijekom svibnja u Galeriji HDD, izložio je i dizajn plakata za predstavu Tata & Tati, na kojemu, uz glumce i redatelja, navodi sebe kao autora teksta. Protagonisti te scenske igre u režiji Renea Medvešeka ovdje su sam pisac, Stanislav Habjan (njegov lik u predstavi tumači Sreten Mokrović) te Jacques Tati, francuski filmski klasik (Sven Medvešek). Upravo odnos autora i lika, istosti i podvojenosti, tema je dijaloga koji dodatno komplicira i činjenica da Tati ne govori hrvatski, a tata (Habjan) francuski. Stoga se u predstavi govori i pantomimom, crtanjem, fotografijom, plesom, glazbom…
drama koja se opire izlasku na scenu. Uz nedavnu izložbu Car je gol u Laubi predstavljeno je prvo hrvatsko izdanje nikad odigrana dramskog teksta Vlade Kristla. Kultni slikar, pjesnik i filmski umjetnik to je djelo napisao u svojoj 27. godini u Zagrebu, svjestan njegove subverzivnosti, nemogućnosti objave, pa i opasnosti po život autora. Emigrirajući zauvijek početkom 60-ih, Kristl nosi rukopis sa sobom, da bi ga više od dvadeset godina potom objavio na njemačkom, dopunjena slikama i tekstovima, ali uvezana nasumično izmiješanih araka – ne bi li dobio apsurdan, nečitak tekst u sjajnom dizajnu. Zašto je Kristl to učinio svojoj drami? Čitajući je danas u izvornom obliku, uz opsežan pogovor s citatima iz kasnije dodanih stranica, odgonetka se nazire, ali misterij ostaje. Otpor Harlekina (Kristlova alter ega) pripadanju bilo čemu nastavlja se.
dijalozi koji traže novi medij. Knjigu PostApoc dijaloga čine tekstovi objavljivani na stranicama Laube tijekom svibnja i lipnja, u razdoblju prvog lockdowna. Uvez sadržava 37 razgovora koje vode dva lika, otac i mali sin, skriveni od svijeta da sačuvaju život. Stvarni je povod skrivenosti neizrečen, no prijetnja je ozbiljna: „vani se umire“. Već uvodni razgovor s aluzijom na kanibalizam upućuje da je kataklizma najstrašnija moguća. No odmah nakon dramatičnog otvaranja slijedi postupno ublažavanje šokantnog doživljaja, sve do konačnog iscjeljenja i spasa. Dijalozi bez didaskalija, čisti i jezgroviti, čine se pogodnim predloškom za radioadaptaciju ili scensku igru. Sven i Natan Medvešek, otac i sin, tako već preuzimaju uloge Stanislava i Jakova Habjana, kao i mnogih drugih velikih i malih nas koji se ovih zatamnjenih dana zajedno trudimo pronijeti fenjer do izlaza.
699 - 700 - 17. prosinca 2020. | Arhiva
Klikni za povratak